In Culemborg kunnen EV-rijders vanaf vandaag slim laden bij een zonnedaklaadplein. Via een app is het mogelijk om te zien hoe duurzaam er is geladen, tegen welke kosten en hoeveel er is bespaard. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven nam de app vanochtend officieel in gebruik. Het laadplein is een van de pilots van de landelijke ‘Proeftuin Slimme Laadpleinen’, een project voor opschaling van elektrisch vervoer.
Het zonnedaklaadplein in Culemborg is sinds 2019 in gebruik. Dankzij de nieuwe app kunnen vraag en aanbod van elektriciteit beter op elkaar worden afgestemd, iets wat in de nabije toekomst op steeds meer plekken zal gebeuren om duurzaam energiegebruik en elektrisch vervoer slim met elkaar te combineren. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven nam de app vanochtend officieel in gebruik. Zij laadde haar dienstauto via een slimme laadpaal op met stroom die uit een andere auto afkomstig is. Met de app gaf zij aan hoe lang ze wilde laden en hoe vol de accu moest zijn bij vertrek. Het voordeel van een slimme laadpaal is dat die zelf kiest op welk moment de accu sneller of langzamer wordt opgeladen. Zo wordt het elektriciteitsnet ontlast. De elektrische auto moet wel geschikt zijn voor V2G-laden.
Van Veldhoven is enthousiast over het concept: “Nederland kan zo niet alleen groen, maar ook slim laden. En dat is goed nieuws. Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie!”
Proeftuin
Met de ingebruikname van de app is ook de Proeftuin Slimme Laadpleinen officieel van start gegaan. Dit landelijke project omvat pilots rond 46 slimme laadpleinen. De proeftuin heeft twee doelen: opschaling van laadinfra en een evenwichtigere belasting van het energienetwerk.
Niet alleen deelnemende gemeenten profiteren van de proeftuin: de geleerde lessen uit de pilots op technisch, juridisch, organisatorisch en financieel vlak worden verzameld en gedeeld.
Deelnemers aan het project
De Proeftuin Slimme Laadpleinen wordt gefinancierd vanuit het Ministerie van I&W. Het project is onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). NKL zorgt dat de kennis uit het project wordt geborgd. ElaadNL onderzoekt de innovaties binnen de pilots.