Energie-optimalisatie bij elektrische trucks: vanaf 10 voertuigen wordt het interessant
De transitie naar elektrisch rijden brengt voor logistieke bedrijven nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo is slim energiemanagement essentieel voor een kosteneffectieve implementatie van elektrisch vrachtvervoer. Binnen GTD-E kwam het belang van schaalgrootte duidelijk naar voren. Wanneer is het interessant om te investeren in slimme energiesystemen? En waar moet je als ondernemer op letten? Sander Drissen, innovatiedirecteur bij energiebedrijf Scholt Energy, heeft hier onderzoek naar gedaan. Wij spraken hem over de complexiteit van geïntegreerde energiesystemen en welke stappen je als logistiek ondernemer kunt nemen.
Sander: Eigenlijk is het boven de twee trucks al interessant om na te denken over energiemanagement, vertelt Drissen. Maar het wordt pas echt financieel aantrekkelijk vanaf tien elektrische voertuigen. Dit heeft vooral te maken met de complexiteit en kosten van geïntegreerde energiesystemen.’
Data en voorspelbaarheid is cruciaal
Veel logistieke bedrijven starten met een pilot van twee elektrische trucks. Volgens Drissen is dat begrijpelijk, maar niet representatief voor een grotere organisatie: ‘Met twee trucks kun je de complexiteit van energiemanagement nog handmatig beheren. Maar bij een grotere vloot heb je veel meer optimalisatiemogelijkheden en wordt automatisering essentieel.’
Voor logistieke bedrijven die overstappen op elektrische trucks is de koppeling tussen verschillende systemen een kritische succesfactor. Uit onderzoek bij een grote fleetowner blijkt dat het verzamelen en slim gebruiken van data uit fleet management systemen (FMS), laadinfrastructuur en energiemanagementsystemen (EMS) nog vaak een uitdaging is.
‘Voor ons als energiebedrijf is vooral belangrijk om zo goed mogelijk voorspellingen te krijgen over wat de energiebehoefte is,” vertelt Drissen. “Als die flexibiliteit goed voorspelbaar is, kun je die ook inzetten voor balancering van het net of andere energiediensten.’
Zonder koppeling met fleet management systemen moet een energiebedrijf terugvallen op historische data. Drissen: ‘Dan kijk je bijvoorbeeld naar wat het verbruik was op de afgelopen drie maandagen. Maar die voorspelling is nooit nauwkeurig genoeg voor optimale energieplanning.’
Praktische uitdagingen
Uit het onderzoek binnen het GTD-E project komen verschillende uitdagingen naar voren:
- Diversiteit aan systemen: ‘Ieder fleetmanagementsysteem heeft zijn eigen API of export-formaat. Dat maakt standaardisatie lastig.’
- Real-time data: ‘We hebben niet alleen de planning nodig, maar ook real-time informatie zoals: Met welke batterijlading komt een truck aan? Wanneer vertrekt hij weer? Welke laadstatus is nodig bij vertrek?’
- Datakwaliteit: ‘De nauwkeurigheid van voorspellingen hangt sterk af van de kwaliteit van je inputdata. Tussen chauffeurs zit bijvoorbeeld behoorlijk verschil in energieverbruik.’
Concrete aanbevelingen voor data-uitwisseling
Voor bedrijven die willen elektrificeren heeft Drissen enkele praktische adviezen:
- Begin bij de specificaties: ‘Bij aanschaf van laadinfrastructuur moet je al nadenken over data-uitwisseling. Zorg dat je dit specificeert in je uitvraag aan leveranciers.’
- Kies voor open systemen: ‘Let op dat je fleet management systeem koppelingen ondersteunt. Er wordt gewerkt aan standaardisatie via OTM5, dus vraag leveranciers naar hun plannen hiervoor.’
- Investeer in meetinfrastructuur: ‘Voor goede energieoptimalisatie heb je betrouwbare metingen nodig. Denk goed na over waar je meters plaatst en met welke kwaliteit.’
Toekomstperspectief
Voor ondernemers die de overstap overwegen is het advies helder: begin met het in kaart brengen van je energiebehoefte en zorg dat je systemen klaar zijn voor opschaling. Vanaf ongeveer tien trucks wordt investering in een geïntegreerd energiemanagementsysteem rendabel. Tot die tijd volstaat meestal een eenvoudiger systeem voor piekvermogen-bewaking.
Over Scholt Energy
Scholt Energy is een zakelijke energieleverancier die zich richt op het leveren van elektriciteit en gas aan bedrijven. Ze bieden maatwerkoplossingen voor energiebeheer, duurzame energieoplossingen en flexibiliteitsdiensten zoals curtailment, opslag en vraagrespons. Scholt Energy streeft naar klimaatneutrale energie voor alle bedrijven en ondersteunt klanten bij de energietransitie door innovatieve en duurzame energieoplossingen te bieden.
Scholt Energy heeft binnen GTD-E onder andere gewerkt aan het koppelen van verschillende energie managementsystemen om verbruik en teruglevering van elektriciteit beter te kunnen voorspellen en te vermarkten op verschillende energiemarkten.
Slim energiemanagement? – Dit kun je doen
Ben je logistiek ondernemer en wil je aan de slag met slim energiemanagement? Neem dan de volgende stappen:
- Start met planning: Begin al bij 2-3 elektrische trucks met nadenken over energiemanagement, maar weet dat de echte voordelen pas komen bij 10+ voertuigen.
- Investeer in dataverzameling: Zorg dat uw fleetmanagementsysteem (FMS) de juiste data kan leveren voor energievoorspellingen. Dit omvat real-time informatie over laadstatus, geplande ritten en energieverbruik per chauffeur.
- Kies toekomstbestendige laadinfrastructuur: Selecteer laadsystemen die gegevens kunnen delen en op afstand aangestuurd kunnen worden voor optimaal energiebeheer.
- Overweeg energieopslag: Een batterijsysteem op locatie kan pieken opvangen en flexibiliteit bieden in het energieverbruik.
- Denk na over zonne-energie: Onderzoek de mogelijkheden voor het plaatsen van zonnepanelen. Dit kan vaak in grotere aantallen dan eerst gedacht, wat de energiekosten drukt.
- Bereid u voor op schaalvergroting: Houd bij de initiële planning en infrastructuur rekening met toekomstige uitbreiding van uw elektrische vloot.
- Zoek samenwerking: Overweeg partnerships met energiebedrijven of specialisten die kunnen helpen bij het optimaliseren van uw energieverbruik en -kosten.