Handreiking depotladen helpt vervoerders en verladers op weg

Hoe realiseer je zwaardere laadinfrastructuur voor depotladen, specifiek bedoeld voor het elektrische vrachtwagens? Daar geeft de ‘Handreiking depotladen’ praktische handvatten voor.

Waarom deze handreiking?
De transportsector staat voor de uitdaging om de vrachtwagenvloot te elektrificeren. Die e-trucks moeten in de toekomst ook allemaal opgeladen worden. Dat zal voor zo’n 80% van het laden op een bedrijventerrein (depot) plaatsvinden, zo blijkt uit onderzoek van ElaadNL.

Voor wie?
De handreiking is bedoeld voor vervoerders en verladers.

Wat staat erin?
De handreiking focust zich alleen op depotladen, dus niet op snelladen langs de snelweg of op ander openbare locaties. Daarnaast komt uitsluitend de laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens (N2-/N3-categorie) en andere zware elektrische voertuigen (zoals reinigingsvoertuigen) aan bod. Waterstofvoertuigen en infrastructuur worden niet behandeld in dit document. De handreiking biedt handvatten om de laadbehoefte te bepalen, de juiste laadpalen te kiezen en een goede netwerkaansluiting en inrichting van de locatie te organiseren. Dit alles in de vorm van een praktische checklist.

Wie zijn betrokken?
De handreiking is door NAL ontwikkeld, in opdracht van de werkgroep Logistiek, en uitgevoerd door Batenburg installatietechniek en FIER Automotive & Mobility. Het document is samengesteld in samenwerking met laadinfrastructuurexperts, ervaringsdeskundigen en andere partijen uit de logistieke sector.

Wanneer verschenen?
De eerste versie van de ‘Handreiking depotladen’ is mei 2022 verschenen. Het is de bedoeling om de handreiking met enige regelmaat te updaten.

Download de Handreiking depotladen