Het toegankelijk maken van kennis is essentieel voor de toekomst

Dat zegt bestuursvoorzitter Nancy Kabalt. ‘De tijd van nadenken is voorbij. Het is nu tijd voor actie. We moeten een brug gaan slaan tussen beleid en praktijk.’ Dit is de 10e en laatste aflevering in de serie 10 jaar NKL, waarin Roland Ferwerda in gesprek gaat met de belangrijkste partners van NKL. Een gesprek over versnellen, de grindbak en doorschakelen.

Nancy Kabalt 
Bestuursvoorzitter NKL Nederland

  • Expertise: Duurzame mobiliteit, energietransitie, kennisdeling en innovatie. 
  • Nancy is sinds 2020 Voorzitter van het bestuur van NKL. Daarnaast is ze partner bij Windkracht5! (consultancy- en interimbedrijf in de energiesector) en helpt ze scale-ups naar een hoger niveau.  
  • Nancy leidde diverse complexe transitieprojecten in de energie- en mobiliteitssector.  
  • Bij Alliander was ze als Directeur Klant & Markt en lid van Executive board verantwoordelijk voor alle klanten nieuwe technologieën en business area’s en samenwerkingsverbanden in de energiesector.  Zo is ze o.a. mede-oprichter van ELaadNL. Bij Stedin was ze CEO. 
  • Ook vervult ze diverse advies- en toezichthoudende rollen, o.a.  bij Fastned, SCW systems, Ennatuurlijk en TKI Urban Energy. 
  • Nancy studeerde Communications Science aan de Universiteit van Amsterdam. 

Nancy Kabalt 
Bestuursvoorzitter NKL Nederland

  • Expertise: Duurzame mobiliteit, energietransitie, kennisdeling en innovatie. 
  • Nancy is sinds 2020 Voorzitter van het bestuur van NKL. Daarnaast is ze partner bij Windkracht5! (consultancy- en interimbedrijf in de energiesector) en helpt ze scale-ups naar een hoger niveau.  
  • Nancy leidde diverse complexe transitieprojecten in de energie- en mobiliteitssector.  
  • Bij Alliander was ze als Directeur Klant & Markt en lid van Executive board verantwoordelijk voor alle klanten nieuwe technologieën en business area’s en samenwerkingsverbanden in de energiesector.  Zo is ze o.a. mede-oprichter van ELaadNL. Bij Stedin was ze CEO. 
  • Ook vervult ze diverse advies- en toezichthoudende rollen, o.a.  bij Fastned, SCW systems, Ennatuurlijk en TKI Urban Energy. 
  • Nancy studeerde Communications Science aan de Universiteit van Amsterdam. 

Nancy is sinds 2000 betrokken bij de transitie, en sinds 2008 in de duurzame mobiliteit. Ze is voornamelijk trots op wat er in 16 jaar tijd bereikt is. ‘Als je ziet waar we vandaan komen, mogen we trots zijn. De eerste laadpaal, de eerste elektrische auto die daaraan kon laden… Dat voelt bijna nostalgisch als je ziet hoe ver we inmiddels zijn.’

Daar hoorde volgens haar vooral heel veel durf bij. ‘Het idee om een nationaal kennisplatform op te richten, was visionair. Het was heel gedurfd om tien jaar geleden te zeggen, we hebben een nationaal kenniscentrum nodig voor laadinfrastructuur. Dat getuigt van visie.’

Koploper

NKL bracht partijen bij elkaar en gaf richting aan innovatie. Roland: ‘Mede hierdoor kon Nederland koploper worden in duurzame mobiliteit.’ Die positie als koploper betekende niet alleen een boost voor de verduurzaming in Nederland, maar ook economische groei. Nancy: ‘We hebben samen een sector opgebouwd met duizenden banen en miljarden aan investeringen. Wat ooit begon als een niche is nu een volwassen industrie geworden.’

Maar is deze koploperspositie nog wel zo vanzelfsprekend? Hoewel de infrastructuur voor elektrisch rijden stevig is gegroeid, delen Nancy en Roland hun zorgen over het huidige tempo en de consistentie van beleid.

Het voelt alsof we als sector in de grindbak zijn beland.

Grindbak 

We waren wereldwijde koplopers,’ merkt Nancy op, ‘maar nu zie je landen zoals de Nordics en China ons inhalen en zien we bedrijven als Lightyear en EVBox in de problemen komen. Terwijl dat soort initiatieven juist essentieel zijn voor de toekomst van duurzame mobiliteit in ons land.’ 

Hoewel Nederland niet stilstaat en nog steeds verduurzaamt zijn beiden het erover eens dat het tempo eruit lijkt te zijn. Nancy: ‘Het voelt alsof we als sector in de grindbak zijn beland. We lijken op de handrem te staan, terwijl er juist nu daadkracht nodig is.’ Roland denkt dat de stagnatie voor een groot deel door een gebrek aan durf en inconsistent beleid komt: ‘Kijk naar de zero-emissiezones bijvoorbeeld. Na jarenlange voorbereiding wordt de invoering op het laatste moment ter discussie gesteld. Dit is niet alleen schadelijk voor ondernemers die hun nek hebben uitgestoken, maar ook voor het vertrouwen in de hele transitie.’ 

Wat we weten, moet worden omgezet in actie.

Kennis toegankelijk maken 

Nancy: ‘We hebben genoeg gepionierd. De tijd van pilots en proeftuinen ligt achter ons. We weten inmiddels 95 procent van wat we moeten weten. Nu is het zaak om door te pakken: wat we weten, moet worden omgezet in actie.’ 

Roland ziet hier een belangrijke rol voor NKL, met name in het toegankelijk maken van kennis. Zowel nationaal als internationaal. ‘De sector heeft met elkaar een schat aan kennis en ervaring opgebouwd, en die kennis moet eenvoudig beschikbaar zijn. Gemeenten, regios en bedrijven moeten van elkaar leren. Daarnaast heeft Nederland veel expertise opgebouwd in laadoplossingen en standaardisatie. Die kennis kan een waardevol exportproduct worden,’ stelt Roland. Hij ziet ook kansen in het delen van inzichten over andere modaliteiten zoals vrachtverkeer en openbaar vervoer. 

Het beter toegankelijk maken van kennis en een landelijke standaard dragen volgens Nancy ook bij aan kostenreductie. ‘Als een gemeente, regio of bedrijf leert van de fouten van anderen, besparen we tijd en geld.’ 

Wij moeten de brug zijn tussen beleid en praktijk.

‘We hebben nog steeds haast’ 

Samen concluderen ze dat NKL hét platform moet zijn dat kennis borgt, deelt en beschikbaar maakt voor iedereen. ‘Actuele kennis, openbaar, toegankelijk en waar het kan op maat’, benadrukt Nancy.  ‘Wat wij doen, is nog altijd gericht op versnelling.’ En deze versnelling is nog steeds nodig vindt Nancy: ‘We hebben nog steeds haast. De klimaatdoelen halen we niet zomaar, en het geld dat nu beschikbaar is, blijft niet voor altijd. We moeten deze kans grijpen om een verschil te maken.’ 

Roland vult aan dat die druk van meerdere kanten komt: ‘De tijd dringt, niet alleen vanwege het klimaat, maar ook vanwege de concurrentie. Als Nederland wil blijven meespelen als kenniseconomie, moeten we sneller handelen. Het geld is er, de kennis is er. Nu gaat het om doen!’ 

Nancy sluit af: ‘Het is een uitdaging, maar ook een kans om opnieuw koploper te worden. De puzzelstukken liggen klaar. Nu moeten we ze in elkaar leggen en tot actie overgaan.’ 

Meer weten? 

In de jubileumserie 10 jaar NKL blikt NKL-directeur Roland Ferwerda terug en vooruit met de belangrijkste partners waarmee NKL werkt aan een toekomstbestendig en betaalbaar laadnetwerk voor elektrisch vervoer.  Dit gesprek met de huidige voorzitter Nancy Kabalt is de afsluiter. Alle artikelen kun je hier teruglezen.