Is de locatie geschikt voor andere gebruikers?

Wanneer je als gemeente een locatie zelf als laadlocatie in de markt zet, weeg dan af hoe de laadlocatie zo effectief mogelijk kan worden ingezet, ook met oog op het gebruik van schaarse fysieke ruimte en aansluitingen op het energienet. Wanneer je enkel de grond uitgeeft of het reeds private grond betreft, kun je dit vooral als overweging meegeven in dialoog met marktpartij.

Is de laadlocatie naast de primaire doelgroep ook geschikt voor andere gebruikers? Denk aan:

  • Bij een snellaadlocatie voor bestelvoertuigen: is deze ook te gebruiken door personenauto’s en lichte vrachtwagens (bakwagens)?
  • Bij een laadlocatie voor vrachtverkeer: is deze ook te gebruiken door bestelvoertuigen of werktuigen/bouwlogistiek? Of als Watt-hub Geldermalsen, die met bouwlogistiek als primaire doelgroep ook is opengesteld voor logistiek.

Dubbelgebruik kan de efficiëntie van het netwerk en de business case van de exploitant verbeteren. Trek eventueel ook conclusies voor je eigen plannen voor snellaadlocaties voor deze doelgroepen: als de markt hiermee de behoefte invult, hoef je dit zelf niet te organiseren!

Let op: Dubbelgebruik en een uitgebreidere openstelling kan ook averechts werken als het de laadzekerheid van de primaire doelgroep vermindert of als het de bereikbaarheid/verkeersdruk negatief beïnvloedt. Is dat hier het geval? Hoe kijkt de aanvrager hier naar?

Bepaal welke middelen er zijn voor de exploitant of gemeente om de toegankelijkheid te stimuleren of beperken. Denk aan doorrijhoogte, opzet in-/uitritten, laadkabellengte, etc.