Met batterijen verstopt in straatmeubilair en slimme laadzuilen is het laadplein in het stadhart van Hoofddorp echt een innovatief project. Initiatiefnemer Peter van Dam van SlimLaden vertelt over hoe het eerste Laadplein-2-Grid in Nederland een tussenoplossing is in de energietransitie.
Van Dam wilde iets doen met Vehicle-2-Grid (V2G), maar de meeste EV’s zijn technisch nog niet in staat om terug te leveren aan het net. “We bedachten dat we een Laadplein-2-Grid konden maken. Niet de individuele auto, maar een centrale batterij realiseert de balancering op het energienet. Op die manier kunnen we ook terugleveren aan het net”, legt Van Dam uit. Dat idee had nogal wat voeten in de aarde, want het plein ligt midden in de openbare ruimte. De oplossing moest veilig en esthetisch zijn. “Uiteindelijk is gekozen om de batterij te verwerken in straatmeubilair”, zegt Van Dam. Het gaat om duurzaam én hufterproof materiaal dat er ook nog eens fraai uitziet.
Variabele plekken en combinatieparkeren
Naast de uitwerking van het idee voor een Laadplein-2-Grid kreeg Van Dam ook te maken met nog een paar uitdagingen. Zo was de gemeente enthousiast, maar was het lastig om twaalf parkeerplekken uit het aanbod te halen voor de realisatie van het plein. Uiteindelijk werd een compromis gevonden in de toestemming voor twee permanente plekken voor EV’s. Ook hier koos Van Dam voor een niet-alledaagse oplossing. “We wilden variabele plekken aanleggen”, zegt hij. Daarvoor werd een systeem ontwikkeld waarbij via sensoren en software de beschikbaarheid van laadmogelijkheden wordt geregeld. De ‘klassieke’ laadpaal met twee laadpunten is vervangen door een laadzuil met sensoren en een display met gekleurde lichten. Chauffeurs kunnen via aanwijzingen op de laadzuilen zien waar ze kunnen laden. De sensoren kunnen een auto herkennen en via de software en de laadpaal wordt vastgelegd of de auto ook daadwerkelijk gaat laden op het plein. Al na gelang de behoefte worden parkeerplekken beschikbaar gesteld. Op deze manier kunnen zowel EV-rijders als bezitters van een fossiele brandstofauto worden bediend. Van Dam spreekt dan ook van ‘combinatieparkeren’.
Reacties publiek belangrijk
Van Dam is erg trots op het plein. Hij kan dan ook niet wachten om te zien of het systeem zoals dat is ontwikkeld werkt in de praktijk. “Technisch werkt het in ieder geval”, zegt hij. Belangrijker voor het welslagen van het project is hoe het publiek met het plein omgaat. Negeren ze de afgekruiste plekken voor EV’s of houden ze zich aan de regels?
Overigens heeft het plein nog een andere functie. Overdag zullen er vooral kortparkeerders gebruik van maken. In de avonduren, als de winkels gesloten zijn, kunnen buurtbewoners er laden.
Tussenoplossing in energietransitie
Van Dam noemt zijn Laadplein-2-Grid een tussenoplossing in de energietransitie. “Mensen zien het plein nu nog als een plek met twaalf parkeerplekken waarvan er twee bestemd zijn voor EV’s. Maar dat gaat in de komende jaren veranderen.” Hij denkt dat het aantal EV-rijders in de komende jaren zo zal toenemen, dat het dynamisch parkeersysteem zoals dat nu is aangelegd, overbodig zal zijn. Maar tot het zover is, ziet hij genoeg mogelijkheden. Zo denkt Van Dam dat het systeem bijvoorbeeld ook goed zal werken in parkeergarages.
Adviezen
- Het Laadplein-2-Grid is een pilot. Het is dan ook raadzaam om de ontwikkelingen in Hoofddorp te volgen. Met de ervaringen die daar worden opgedaan, kunnen geïnteresseerden kijken of zo’n plein ook in hun plannen past.
- De aanlegkosten van het plein zijn hoger dan bij een doorsnee laadplein. Dat maakt de businesscase er niet eenvoudiger op.
- Het systeem met de laadzuilen zal vooral in het begin veel vragen oproepen bij de gebruikers. Zorg voor duidelijkheid, desnoods met hulp van handhavers.
- Voor welk systeem je ook kiest; verlies de fossiele brandstofrijder niet uit het oog.
Dit bijzonder project werd ook toegelicht tijdens de eerste NKL Kennisshow op 19 januari over Anders Laden. Kijk het hier terug: