Laadsector
Als marktpartij in de laadsector weet je wat de uitdagingen van een dekkend nationaal en internationaal laadnetwerk zijn. Maar hoe kun je samenwerking met andere private en publieke partijen goed inrichten, hoe kunnen informatiestromen goed verlopen en welke mogelijkheden bieden nieuwe ontwikkelingen? Het project ECISS hield zich met deze vraagstukken bezig. De resultaten zijn voor iedereen toegankelijk om op voort te bouwen. Meer weten over deze structuren voor slimme elektrische mobiliteit? Lees hier verder.
Kennisdocumenten
- Basisset AC-laadinfrastructuur
Om contractuele afspraken te maken met marktpartijen voor plaatsing, beheer en/of exploitatie van laadinfrastructuur in de publieke, semipublieke of private ruimte. De basisset bestaat uit een handleiding contracteren, een programma van eisen en een voorbeeldovereenkomst. - Basisset DC-laadinfrastructuur
Laden op hoog vermogen (DC-laden) is een onmisbare schakel naar zero-emissievervoer. De ‘Basisset DC-laadinfrastructuur’ beschrijft aan welke eisen deze laadinfra moet voldoen. - Overzicht aanbestedingen plaatsing laadinfrastructuur
Een overzicht van gemeenten waar laadinfra onder andere via concessies wordt uitgerold. - Definitielijst ‘Laden van elektrische voertuigen’
Overzicht van begrippen om spraakverwarring te voorkomen. Meest recente versie: jan. 2021 - Roadmap logistieke laadinfrastructuur
Maakt inzichtelijk welke stappen nodig zijn om voldoende laadinfra te realiseren voor lichte voertuigen, zware voertuigen en binnenvaart. - Benchmark publiek laden
Jaarlijkse benchmark van NKL naar kosten en opbrengsten van publieke laadinfrastructuur. Uit de cijfers volgen aanbevelingen om de businesscase voor laadinfrastructuur verder te verbeteren. - Het afwegingskader Verlengd Privaat Aansluiten (VPA) helpt gemeenten om een standpunt over VPA’s te bepalen. Het rapport geeft ook inzicht in de benodigde technische eisen.
- Het ‘Onderzoek realisatieportalen laadinfrastructuur’ beschrijft ervaringen met en verbeterpunten van de bestaande realisatieportalen voor publieke laadpalen in de verschillende NAL-regio’s.
Kennisartikelen
Nieuws
Mitigerende maatregelen – Van Kuijk Groep
Van Kuijk Groep heeft op het moment drie elektrische vrachtwagens en zou het liefst morgen alle honderd voertuigen elektrificeren. Helaas is de netaansluiting ontoereikend.
Servicebenchmark 2024: publiek laden gaat goed in Nederland. De vindbaarheid van laadpalen in apps is een aandachtspunt.
Elektrisch rijden én laden moet prettig en betrouwbaar zijn. Want hoe beter de gebruiksvriendelijkheid hoe meer mensen zullen overstappen. Om te weten hoe het met
Wat zijn de financiële gevolgen van een vast laadpunt voor elektrische deelauto’s?
Het aantal deelauto’s in Nederland neemt gestaag toe. Steeds meer gemeenten faciliteren of stimuleren deelauto’s en willen dat deze zo veel mogelijk elektrisch zijn. Deze