Met een laadstrategie bepaal je wanneer welk voertuig met welk vermogen laadt. Het opstellen van een laadstrategie is een maatregel die helpt bij het elektrificeren van een wagenpark, ongeacht de beschikbare netcapaciteit. Je kunt slim laden ook overwegen om jouw uiteindelijke laadbehoefte optimaal af te stemmen op de netcapaciteit. Een laadstrategie en slim laden kunnen ervoor zorgen dat je minder netcapaciteit nodig hebt.
Eigenschappen laadstrategie en slim laden
Type | Laadinfrastructuur |
Terugverdientijd | 3 tot 10 jaar |
Kosten | Opstellen laadstrategie, installeren van laadpalen en meerkosten voor slimme laadpunten |
Baten | Inzicht in totale laadvraag en planning, flexibel kunnen omgaan met laadvraag |
Doorlooptijd | 1 tot 2 jaar |
Ruimtegebruik | Behalve laadpalen geen extra ruimte nodig |
Status | Volwassen |
Sectoren | Alle sectoren |
Individueel/collectief | Individueel |
Laadstrategie
- Ritprofielen
Breng de ritprofielen van jouw voertuigen in kaart. Deze profielen bepalen namelijk hoeveel je wanneer moet laden. Hoeveel kilometers rijden de voertuigen dagelijks? Leggen ze meerdere ritten af? En komen de voertuigen tussen ritten terug om bijvoorbeeld te laden/lossen op het depot? - Laadvraag en laadvermogen
Zodra je de ritprofielen in kaart hebt gebracht, kun je dit vertalen naar de benodigde energie in hoeveelheid kWh. Afhankelijk van de accucapaciteit heeft de batterij met één acculading voldoende elektriciteit of is tussendoor bijladen nodig. De beschikbare tijd voor het opladen en het maximale laadvermogen (hoeveelheid kW) van de voertuigen bepalen welk vermogen de laadpalen moeten kunnen leveren. - Inzetbaarheid en toekomstbestendigheid
In de toekomst wil je mogelijk meer voertuigen opladen. Je kunt overwegen om daarom alvast een aantal laadpunten extra aan te leggen. Het is goed om bij een aanvraag van de netaansluiting na te denken over je toekomstige behoefte.Een laadstrategie opstellen kan het beste voor de aanschaf van de elektrische voertuigen. Een gespecialiseerd bedrijf kan hierbij helpen, zoals een adviesbureau of een bedrijf dat laadpalen en laadsystemen aanbiedt. Daarbij moet je wel zelf je eigen logistieke planning aanleveren.
Slim laden
Een slimme laadstrategie bepaalt wanneer welke voertuigen laden. Met slim laden kun je de laadvraag aanpassen op de beschikbare netcapaciteit. Slim laden beperkt je gebruik van het elektriciteitsnetwerk en resulteert in lagere maatschappelijke kosten. Slim laden is een overkoepelende term waarbij de laadinfrastructuur en het voertuig via software met elkaar communiceren en data uitwisselen. Hiermee kun je jouw piekvraag reduceren en uitbreiding van de netaansluiting beperken of voorkomen.
Load managementsoftware zorgt er bijvoorbeeld voor dat de totale laadvraag van meerdere voertuigen binnen de capaciteit van de betreffende laadpaal blijft. Dynamic load balancing stemt het laadvermogen van de laadpunten flexibel af op het energieverbruik van het gebouw. Dit laatste vereist een aansluiting op het centrale gebouwenergiesysteem. De complexiteit en de meerkosten voor slim laden zijn relatief beperkt (indicatief € 2.500 ten opzichte van € 1.000 voor een klein aantal voertuigen). Slim laden wordt al veel toegepast in openbare laadpalen.
Wanneer is deze maatregel geschikt?
Een laadstrategie opstellen is nuttig voor ieder bedrijf dat wil elektrificeren. Het is een van de eerste stappen in het elektrificeren van uw wagenpark. De implementatie van slim laden is vooral geschikt voor bedrijven met een flexibele energievraag, zowel van het gebouw, productieprocessen en voertuigen.
Wat zijn de effecten?
Het effect van slim laden is optimaal gebruik van de aanwezige maximale netcapaciteit. Met slim laden houd je het laden van voertuigen binnen deze capaciteit. De huidige netaansluiting wordt beter benut en een grotere netaansluiting is soms niet nodig.
Wie kan dit leveren?
Meerdere partijen in Nederland kunnen logistieke bedrijven adviseren op de benodigde laadstrategie. Deze bedrijven brengen jouw specifieke laadbehoefte in kaart brengen en adviseren welke stappen je moet nemen om te elektrificeren. De meeste aanbieders van laadinfrastructuur en laadpalen hebben een variëteit aan diensten, zoals het ondersteunen of bepalen van de laadinfrastructuur voor jouw bedrijf, de benodigde softwareapplicaties voor slim laden en onderhoud aan de systemen.
Uitdagingen en kansen
Voor het bepalen van de laadstrategie heb je inzicht nodig in de ritprofielen van je bedrijf. Dit kan in samenwerking met een technisch adviesbureau of met een laadpaalaanbieder. Slim laden is niet toereikend als de totale energievraag over de hele dag groter is dan de netaansluiting kan leveren. Je moet dan gaan kijken naar aanvullende maatregelen.
Een flexibele energievraag geeft ook kansen voor verdienmodellen. Je kunt een grotere en duurdere aansluiting vermijden, laden op momenten met een lage elektriciteitsprijs en handelen op de energiemarkten (meer informatie).
Combinatie met andere maatregelen
Het opstellen van een laadstrategie is altijd vereist, ongeacht andere beschikbare maatregelen. Slim laden kan de potentie van andere mitigerende maatregelen vergroten, omdat je de energievraag van het voertuig kan afstemmen op de beschikbare energie van een andere maatregel op het betreffende moment. Denk aan zon- en windenergie of een batterij.