Lokale batterij

Een batterij slaat energie op voor later gebruik. Door een batterij te plaatsen, kun je jouw aansluiting beter benutten en voertuigen snelladen met een vermogen dat hoger ligt dan je aansluiting normaal toelaat.

EigenschappenMobiele batterijStationaire batterij
Typische grootte300 kW/350 kWh1.000 kW/1.000 kWh
Huurprijs6.500 - 10.000 €/mnd.N.v.t.
KoopprijsCa. €250.000Ca. €500.000
DoorlooptijdEnkele weken6 tot 12 maanden
Ruimtegebruik10 m² (10-voets container)60 - 80 m²
StatusVolwassen technologie
Potentieel energieleveringVoor zover aansluiting toelaat
SectorenAlle
Individueel/collectiefBeide

Een netaansluiting is bemeten op het maximale vermogen dat je verwacht af te nemen. In de praktijk gebruik je een groot gedeelte van de tijd veel minder vermogen. De batterij laadt op als er vermogen over is op je aansluiting en ontlaadt op momenten van piekvraag. De grootte van de batterij hangt af van je netaansluiting, je huidige verbruik en de tijdstippen en vermogens waarop je de voertuigen wil laden.

De batterijleverancier kan helpen de juiste batterijgrootte te kiezen. Je kunt een batterij kopen, leasen of tijdelijk huren. Veel verhuurbedrijven bieden ook de mogelijkheid om de batterij te kopen, direct of na afloop van de huurperiode. Een koopbatterij kan voordeliger uitpakken bij perioden vanaf circa anderhalf jaar. Dit geldt vooral bij een grotere batterij (vanaf 1.000 kW). In dat geval zit de batterij niet meer in een verplaatsbare container, maar is het een stationaire installatie. Stationaire batterijen zijn goedkoper dan mobiele, omdat de installatie niet verplaatsbaar hoeft te zijn en er schaalvoordelen zijn.

Voorbeeld lokale batterij

Een batterij met een vermogen van 300 kW en energie van 350 kWh heeft voldoende energie opgeslagen om ’s nachts vijf tot tien bestelbussen, een tot twee bakwagens of ongeveer een trekkeroplegger op te laden. Deze aantallen liggen hoger als je ’s nachts deels energie van het net kunt gebruiken. Voor snelladen overdag is de beperkende factor meestal het vermogen en niet de hoeveelheid energie. Met 300 kW kun je drie tot vijf bestelbussen tegelijkertijd snelladen, twee tot drie bakwagens of een tot twee trekkeropleggers. Na een half uur voertuigen snelladen moet de batterij zelf weer een tot twee uur opladen van het net voordat de volgende set voertuigen kunnen laden.

Wanneer is deze maatregel geschikt?

Deze maatregel is geschikt voor alle sectoren en typen bedrijven met de volgende voorwaarden:

  • De vermogensvraag is maar op een paar momenten per dag hoger dan het vermogen van de netaansluiting. Batterijen zijn op iedere schaal leverbaar, dus de omvang van de vloot is niet relevant zo lang de netaansluiting genoeg energie kan leveren.
  • De netaansluiting heeft over een dag gemiddeld genoeg vermogen om aan de laadvraag te voldoen. Een voorbeeld: de aansluiting is 100 kW en kan per dag dus maximaal 2.400 kWh leveren. Jouw bestaande verbruik is 1.500 kWh per dag. Per dag is er dus nog maximaal 900 kWh ongebruikte netcapaciteit beschikbaar.

Een huurbatterij is het meest aantrekkelijk voor perioden tot ongeveer een jaar. Bij langere perioden is een koopbatterij vaak aantrekkelijker.

Huren of kopen?

Een huurbatterij is het meest aantrekkelijk voor perioden tot ongeveer een jaar. Bij langere perioden is een koopbatterij vaak aantrekkelijker. Met een juist bemeten batterij bent je er altijd van verzekerd dat je jouw voertuigen kunt laden. Een huurbatterij is een relatief kostbare oplossing.

De maandelijkse huurprijs is fors en hangt niet af van hoe vaak je de batterij oplaadt en ontlaadt. Een batterij die je twee keer per dag helemaal oplaadt en ontlaadt, geeft een opslag van zo’n 0,20 €/kWh boven op de elektriciteitsprijs. Deze kosten nemen toe als je de batterij minder vaak gebruikt.
Daarnaast heeft een batterij zo’n 10-15% energieverlies tussen opladen en ontladen. Deze elektriciteit moet je extra inkopen. In totaal geven de batterijhuur en het energieverlies een verhoging van 0,25 – 0,50 €/kWh boven op de inkoopprijs van de elektriciteit.
Een koopbatterij kan op de lange termijn financieel voordeliger zijn, zeker een grote batterij. Met een eigen batterij kun je energie inkopen op momenten dat energie goedkoop is. Ook kun je meer zelfopgewekte elektriciteit gebruiken en je hebt uiteindelijk een kleinere aansluiting nodig. Als je direct investeert in een koopbatterij, heb je de investering al voor een flink deel terugverdiend tegen de tijd dat een grotere netaansluiting gereed is. Ook daarna blijft de batterij voordeel opleveren.
 
Wie kan dit leveren?

Meerdere aanbieders leveren tijdelijke batterijsystemen, maar het is nog geen standaardproduct met transparante openbare prijzen. Aanbieders van huurbatterijen zijn onder meer algemene (aggregaat)verhuurders, nieuwe bedrijven die alleen batterijen verhuren en bedrijven die een geïntegreerde laadoplossing aanbieden met batterij. Een stationaire batterij kun je direct bij de batterijfabrikant kopen, bij een mobiele batterij zit er soms een partij tussen die de batterijcontainer bouwt.

Uitdagingen en kansen

Voor een batterij is geen omgevingsvergunning nodig, maar de opstelling moet wel voldoen aan brandveiligheidseisen. Deze eisen zijn vastgelegd in de concept PGS-37-norm. Het is aan te raden om de lokale brandweer uit te nodigen voor de plaatsing van de batterij, zodat je eventuele aandachtspunten direct kunt oplossen.

Combinatie met andere maatregelen

Een batterijsysteem is goed te combineren met andere maatregelen:

  • Slim laden verlaagt de piekvraag. Met slim laden heb je mogelijk voldoende aan een kleiner batterijsysteem. Dit kan een forse besparing opleveren op de batterijhuur.
  • Eigen opwek met zon of wind kan energie leveren aan de batterij en je kunt deze energie op een later moment zelf gebruiken. Dit levert een kostenbesparing op en maakt het mogelijk om meer energie te gebruiken met dezelfde netaansluiting.
  • Een aggregaat kan met een batterijsysteem op een constant vermogen draaien. Zo kan het aggregaat op zijn meest efficiënte punt draaien, wat brandstof bespaart en minder emissies oplevert. Daarnaast heb je mogelijk voldoende aan een kleinere generator, wat huurkosten bespaart.
  • Je kunt een ongegarandeerde aansluiting beter benutten met een batterij. Het moment waarop je de voertuigen laadt, hoeft met een batterij namelijk niet meer samen te vallen met het moment waarop extra netcapaciteit beschikbaar is.

Lees ook de praktijkverhalen van:

Toekomstperspectief

De kosten van batterijsystemen zijn de afgelopen jaren fors afgenomen, gemiddeld met zo’n 5 à 6% per jaar (Omslagpunt grootschalige batterijopslag. Wat is de betekenis van batterijopslag voor de inpassing van zon in het energiesysteem? – CE Delft). De verwachting is dat deze kostendaling doorzet. Daarnaast is de markt voor batterijsystemen nog niet helemaal volwassen. Goedkopere batterijsystemen en een meer volwassen markt kunnen voor significante kostendalingen zorgen.

In de meeste gevallen is het niet rendabel om de batterij te blijven huren als de grotere netaansluiting gerealiseerd is. Je kunt de hoge huurprijs in het algemeen niet compenseren door kostenbesparing op de inkoop van energie of een efficiënter gebruik van de netaansluiting. Voor een koopbatterij ligt dit anders: de batterij is immers al betaald, waardoor er geen extra kosten zijn om hem te laten staan, terwijl de batterij wel een besparing oplevert.