"We nemen kleine stappen, maar gaan ook volledig over"
De vestiging van Van der Werff Logistics in Heerenveen heeft voldoende netcapaciteit en maatregelen zijn in eerste instantie niet nodig. Het is vooral een prijsoverweging om te bepalen wat ze doen of niet. Inmiddels zijn ze bezig met een laadplein en ze gaan onderzoeken of dit voordeliger kan met zonnepanelen. In het rapport ‘Welke mitigerende maatregelen kunnen logistieke bedrijven nemen?’ staan hun situatie en de mogelijkheden verder beschreven, net als voor vijf andere bedrijven. Lees hieronder meer over de opties voor Van der Werff Logistics.
Van der Werff Logistics is specialist op het gebied van bouwlogistiek. Op de locatie in Heerenveen hebben ze een kantoor en faciliteren ze opslag en cross-docking. Het bedrijf rijdt ook binnenstedelijk en vanwege zero-emissiezones moet een deel van de vloot in 2030 elektrisch zijn. De bestaande aansluiting van 179 kW is begin 2024 uitgebreid naar 2 MVA. Hierdoor heeft het bedrijf geen beperkingen door netcapaciteit.
Wat speelt er precies?
Op de locatie in Heerenveen heeft Van der Werff Logistics op het moment 83 vrachtwagens (van in totaal 205 vrachtwagens op alle locaties samen). Een deel van de vrachtwagens is uitgerust met meeneemheftrucks om op locatie bouwmaterialen uit te laden. Deze heftrucks worden ook elektrisch.
In 2030 wil Van der Werff Logistics 30 elektrische vrachtwagens hebben. Deze voertuigen rijden op maandag tot en met vrijdag, en incidenteel in het weekend, van circa 5.00 tot circa 17.00 uur. Gezien de relatie met de bouw zijn er rustige perioden tussen kerst en half januari en tijdens de bouwvak.
Geen maatregelen nodig
Van der Werff Logistics heeft vroegtijdig netcapaciteit aangevraagd, waardoor er op het moment voldoende transportvermogen beschikbaar is. Hierdoor zijn geen mitigerende maatregelen nodig om de eigen vrachtwagens te laden. Wel wordt de beschikbare netcapaciteit en laadinfrastructuur een groot deel van de dag niet gebruikt. Ze kunnen dit gebruiken om voertuigen van andere bedrijven te laden, zodat de netaansluiting bij deze bedrijven niet hoeft te worden uitgebreid.
➽ Optie: collectief laadplein
Het beschikbaar stellen van een laadplein kan interessant zijn voor Van der Werff Logistics. De belangrijkste kenmerken voor een laadplein zijn:
- Kosten: De kosten voor energieverbruik nemen beperkt toe met zo’n duizend tot tienduizend euro per jaar. Daarnaast zijn investeringen nodig in hoogvermogen-laders. Deze kosten kunnen worden terugverdiend door partijen te laten betalen voor het laden. Bij gebruik van lokale opwek van zonne-energie worden de marges groter.
- Organisatie: Het openstellen van de laadinfrastructuur voor derden vraagt enige organisatie, maar het is weinig afhankelijk van externen.
- Ingroeipad: Dit hangt af van de ontwikkelingen bij Van der Werff Logistics. Hoe snel worden de vrachtwagens elektrisch? En wanneer wordt de laadinfrastructuur geplaatst? In principe kan de eerste laadpaal al geschikt worden gemaakt voor externen.
- Risico: De oplossing is nog niet gangbaar voor zware voertuigen. Hierdoor zal het in de eerste periode wat pionieren zijn.
Theo van der Werff van Van der Werff Logistics reageert:
“Mitigerende maatregelen zijn in eerste instantie niet nodig bij onze vestiging in Heerenveen. Als je puur kijkt naar de beschikbaarheid van stroom, dan hebben we genoeg capaciteit. Bij onze vestiging in Waalwijk hebben we wel te maken met beperkingen. We zijn daar nu aan het inventariseren wat er nodig is aan wagens. Mogelijk kunnen we inspiratie halen uit de oplossingen bij andere cases in het rapport.
Op dit moment is het voor ons vooral een prijsoverweging om te bepalen wat we doen of niet. We beginnen in ieder geval met een verandering van onze aansluiting; die wijzigt begin 2025. Vervolgens hebben we een laadplein nodig voor onze elektrische wagens. We zijn al bezig met het ontwerp. Met de aangepaste aansluiting is het nog de vraag hoe we beginnen: meteen met laadplein of voorlopig zonder laadplein.
Als we starten met het laadplein, dan is het met zes laadplekken. De eerste fase kunnen we vijf keer opschalen tot een totaal van dertig plekken. We onderzoeken nog of het voordeliger kan met zonnepanelen. We hebben in Heerenveen nog circa twee hectare aan dak beschikbaar voor zonnepanelen. In combinatie met accu’s is dat wel een behoorlijke investering.
In ons distributiewerk krijgen we te maken met steden die vanaf 2025 al beperkt bereikbaar zijn voor dieselwagens. Op de website Op weg naar zes houd ik bij in welke steden zero-emissiezones komen, en wanneer. We staan achter de doelstellingen en willen verduurzamen; tegelijkertijd hoeven niet sneller te gaan dan voorgeschreven. We nemen kleine stappen, maar gaan uiteindelijk net als iedereen volledig over op elektrisch vervoer.
Binnenkort hebben we waarschijnlijk een eerste elektrisch voertuig op onze locatie in Heerenveen. Dit jaar verwacht ik er nog 3 en volgend jaar 2. Zoals gezegd: het gaat gestaag. In 2030 denk ik dat we in totaal 50 elektrische vrachtwagens hebben, 25 in Heerenveen en 25 in Waalwijk. De rest is dan waarschijnlijk nog diesel, want ik zie nog geen goede tussenvariant in hybride of waterstof. Je moet ook niet te snel willen; er komen nog veel vernieuwingen op elektrische voertuigen. We zitten nog in de vroege ontwikkeling en er valt nog veel meer uit te halen.”
Meer voorbeelden?
Voor zes bedrijven is onderzocht welke mitigerende maatregelen bijdragen aan de gewenste situatie. Het onderzoeksrapport brengt de diverse oplossingen in kaart en laat zien hoe je ondanks netcongestie in veel gevallen nog wel kunt elektrificeren. Wil je als bedrijf overstappen op elektrisch vervoer, maar weet je niet of de netaansluiting toereikend gaat zijn? Lees dan welke mitigerende maatregelen je het beste kunt nemen: