Het aantal snelladers groeit snel. Zowel op privaat als op publieke grond. Veel gemeenten willen het plaatsen van snelladers beter kunnen sturen, maar welke mogelijkheden zijn er? Onze nieuwe handreiking Snelladen en de Omgevingswet biedt praktische richtlijnen en concrete voorbeelden.
Er is steeds meer behoefte aan concrete handvatten voor het maken van snellaadbeleid. En ook voor het vaststellen van juridische kaders om effectief te kunnen sturen op de plaatsing en de effecten van snelladers in een gebied. Omdat snelladers vooral te maken hebben met de leefomgeving, hebben NAL-regio’s Zuid en Oost het bureau Pouderoyen-Tonnaer gevraagd de rol van de nieuwe Omgevingswet verder te onderzoeken.
Het onderzoek
De nieuwe Omgevingswet is begin dit jaar ingegaan. Daarmee zijn de oude instrumenten om de ruimtelijke ordening te reguleren, vervangen door de kerninstrumenten van de Omgevingswet. Het bureau Pouderoyen-Tonnaer heeft op basis van deze nieuwe juridische instrumenten en bestaande jurisprudentie in kaart gebracht wat de mogelijkheden voor gemeenten zijn om regels te stellen aan snelladen en snellaadinfrastructuur. Hieruit blijkt dat gemeenten buiten de openbare ruimte alleen indirect kunnen sturen op snellaadinitiatieven. Hoewel het plaatsen van snelladers zelf vaak vergunningsvrij is, geldt dit niet voor bijbehorende voorzieningen zoals overkappingen of batterijopslag. Gemeenten kunnen dus wel de omvang van snellaadlocaties beïnvloeden. Ook is het mogelijk om te sturen op de effecten van snelladen (kortparkeren) in het algemeen.
Handreiking Snelladen en Omgevingswet
Samen met de opdrachtgevers, een klankbordgroep van gemeenten en NKL is de Handreiking Snelladen en de Omgevingswet opgesteld. Een praktisch hulpmiddel voor beleidsmakers en adviseurs bij gemeenten en provincies om beleidsregels concreet te make. Ook zijn hierin twee omgevingsplanregels zo concreet mogelijk uitgewerkt: één om effecten van snelladen, het kortparkeren, te sturen, en één om de ontwikkeling van snelladers op gewenste locaties makkelijker te maken.
Aan de slag
Wil je aan de slag? Kijk hier voor de laatste versie van de Handreiking Snelladen en Omgevingswet. Omdat de Omgevingswet afgelopen januari is ingegaan, is de jurisprudentie nog volop in ontwikkeling. Check daarom altijd de meest recente ontwikkelingen en jurisprudentie. Als nieuwe jurisprudentie aanleiding biedt voor meer sturingsmogelijkheden voor snelladen, nemen we dit zo spoedig mogelijk op in deze handreiking.
Meer weten?
De Handreiking Snelladen en de Omgevingswet kun je hier inzien. Wil je aan de slag met beleid voor snelladen? Kijk dan ook eens op onze online handreiking: “Waar en hoe kun je het beste snelladers plaatsen?“
De NAL-regio’s Zuid en Oost en NKL waren samen de opdrachtgevers van Pouderoyen-Tonnaer. Pouderoyen-Tonnaer heeft op haar beurt op onderdelen expertise ingeschakeld bij Stantec. De klankbordgroep bestond uit de gemeenten Bergen op Zoom, Enschede, Maastricht, Neder- Betuwe, Nijmegen, Oosterhout en Venlo.