De logistieke sector staat voor een grote uitdaging: de elektrificatie van het wagenpark. Vooral door de opkomst van zero-emissie zones wordt deze omschakeling steeds urgenter. Batterij-elektrische trucks spelen hierin een cruciale rol, maar ondernemers hebben veel vragen over het beperkte aanbod van voertuigen en de benodigde infrastructuur.
Gelukkig zijn er inmiddels diverse hulpmiddelen beschikbaar om ondernemers op weg te helpen met deze overstap.
Beschikbare tools
- Kostenmodel Laadplein: De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) biedt een kostenmodel voor het ontwerpen van een laadplein op eigen terrein. Bekijk het model hier.
- TCO-Vracht: Via Topsector Logistiek kunnen ondernemers de Total Cost of Ownership (TCO) van batterij-elektrische trucks berekenen. Bekijk de TCO-tool hier.
- Rekentool voor laadvraag: ElaadNL heeft een tool ontwikkeld voor het berekenen van de laadvraag van elektrische trucks. Probeer de rekentool hier.
- Laadscan Logistiek (2025): Begin 2025 lanceren NAL, ElaadNL en NKL de Laadscan Logistiek. Deze tool geeft inzicht in de laadvraag, aansluitcapaciteit en mogelijke maatregelen bij netcongestie.
Nieuwe geïntegreerde tool: welke batterij- & laadcapaciteit is nodig?
Wat nog ontbrak, is een oplossing om zowel voertuigen als laadinfrastructuur optimaal op elkaar af te stemmen: welke capaciteit en configuratie heeft de logistiek ondernemer nodig voor een efficiënt en kosteneffectief wagenpark?
Binnen het project Green Transport Delta – Elektrificatie (GTDE) hebben NKL en TNO een geïntegreerde tool ontwikkeld. Deze tool analyseert de huidige logistieke operatie en vertaalt die in specifieke eisen voor elektrische trucks en laadinfrastructuur. Dit gebeurt aan de hand van:
- Ritprofielen: Ondernemers kunnen handmatig ritgegevens invoeren. Dit dient als basis voor het bepalen van de benodigde batterijcapaciteit en laadvermogen.
- Laadstrategie: Op basis van de batterijcapaciteit van de voertuigen stelt de tool een laadstrategie voor.
- Laadinfrastructuur: De tool doet concrete voorstellen voor de benodigde laadvoorzieningen.
- Netcongestie: Bij grote vermogensvragen biedt de tool hoofdlijnen voor oplossingen om netcongestie te beperken.
De tool reduceert de complexiteit van de transitie naar een elektrisch wagenpark tot een aantal concrete operationele en technologische keuzes. Zo zijn ondernemers beter voorbereid en kunnen ze goed onderbouwde investeringsbeslissingen nemen.
Over GTDE
Het project Green Transport Delta – Elektrificatie is een samenwerking tussen meer dan 20 publieke en private partijen, waaronder transportbedrijven, technologieleveranciers en kennisinstellingen. Het doel is de ontwikkeling van een sterk batterij-ecosysteem en een versnelling van de transitie naar emissievrij transport in Nederland.
Meer weten?
Probeer de tool via etruckplanner.nl. Voor verdere vragen en ondersteuning kunt je contact opnemen met: Rick Wolbertus (via logistiek@nklnederland.nl)