Veel logistieke bedrijven die willen overstappen op een elektrisch wagenpark lopen tegen de grenzen van hun huidige netaansluiting aan. Met name als ze een aansluiting hebben voor kleinverbruikers. Maar om hoeveel bedrijven gaat het? En hoeveel ruimte is er nog beschikbaar om elektrische voertuigen op te laden?
Om deze vragen te beantwoorden heeft Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) in opdracht van de NAL Werkgroep Logistiek en Topsector Logistiek twee databases gecombineerd die iets kunnen zeggen over de (on)mogelijkheden voor laden op de bestaande netaansluitingen.
Voor 90.000 bedrijfslocaties met een wagenpark van bestelauto’s en/of vrachtauto’s zijn de data over bedrijfsgrootte en vlootomvang (VESDI|CBS) en de data over bestaande netaansluitingen en energieverbruik (Centraal Aansluit Register – CAR) gekoppeld. Royal HaskoningDHV heeft deze informatie geanalyseerd.
Neem deel aan onze online NKL Kennisshow op dinsdag 10 december van 13.00 tot 14.00 uur en kom meer te weten over de belangrijkste inzichten. Wat zijn de (on)mogelijkheden en waar zit de ruimte op bestaande netaansluitingen?
Dit kun je verwachten:
- Robert van den Hoed (NKL Nederland/NAL Werkgroep Logistiek) vertelt meer over het VESDI-CAR onderzoek. Wat was de aanleiding om deze twee databases te koppelen? En wat kunnen we met de uitkomsten?
- Jacqueline van Beuningen/Mathijs Jacobs (Centraal Bureau voor de Statistiek – CBS) gaat dieper in op de gecombineerde dataset. Wat zijn karakteristieken van de datasets, hoe zijn ze gekoppeld, en wat zijn de belangrijkste bevindingen en beperkingen in de data?
- Raymond van Zwieteren (Royal HaskoningDHV) laat de belangrijkste resultaten zien. Welke ruimte is er om (een deel van) de vloot elektrisch te laden? En wat zijn de verschillen tussen verschillende logistieke sectoren?
- We sluiten af met een paneldiscussie met met vertegenwoordigers vanuit de netbeheerders, gemeenten en het Rijk.
Ja, ik meld me aan voor de NKL Kennisshow van dinsdag 10 december 2024 van 13:00 – 14:00 uur.