Binnen de Proeftuin Slimme Laadpleinen is opnieuw een locatie opgeleverd. In Duivendrecht is een laadplein in gebruik genomen dat zich met name richt op elektrische stadsdistributie. Onder meer elektrische bestelauto’s kunnen hier worden opgeladen met groene stroom; in de toekomst zelfs met lokaal opgewekte zonne-energie. Een mooi voorbeeld van hoe ‘slim’ laden ook is toe te passen binnen de logistieke sector.
Het slimme laadplein in Duivendrecht is ontwikkeld door MRA-Elektrisch, het samenwerkingsverband van overheden die het elektrisch rijden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht vooruithelpt, en bestaat uit acht laadpunten, een snellader en een Battery Energy Storage System. Dat laatste is een groot batterijenpakket dat stroom kan bufferen. Het Battery Energy Storage System zorgt voor stabiliteit op het elektriciteitsnet door pieken en dalen in het stroomaanbod en de -afname op te vangen. Dat maakt uitbreiding van de elektrische vloot gemakkelijk. Een verzwaring van de netaansluiting is niet meer nodig.
Van diesel naar elektrisch
Onder meer Deudekom maakt al gebruik van het nieuwe laadplein. Dit bedrijf laadt goederen vanuit grote dieselvrachtwagens over in kleinere elektrische bestelwagens. Die leveren de bestellingen af bij de klanten in de stad. Goederen van verschillende leveranciers worden gebundeld en zoveel mogelijk in één keer bezorgd. Dat is efficiënt én levert milieuwinst op. Vanaf 2025 zijn binnen de Ring A10 in Amsterdam alleen nog uitstootvrije vracht- en bestelwagens welkom. Deudekom laat zien dat dit kán, door van (diesel)voertuigen over te stappen op elektrisch.
Kennis delen
“Dat het laadstation juist hier is geopend, is niet voor niets”, zegt wethouder Rineke Korrel van gemeente Ouder-Amstel. “De locatie bij de Ring A10 is strategisch en Deudekom is een pionier in zero emissie stadslogistiek.” Ook bestuurlijk opdrachtgever Jeroen Olthof (gedeputeerde Noord-Holland) is enthousiast. “De kennis die we hier opdoen, laten we direct ten goede komen aan initiatieven elders. Zo helpen we de logistieke sector de overstap naar elektrische vracht- en bestelwagens maken. Precies zoals we dat met personenauto’s in onze regio ook al heel succesvol doen.”
De Proeftuin Slimme Laadpleinen is onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De Proeftuin wordt gesubsidieerd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ondersteund door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL Nederland), het kennis- en innovatiecentrum van de netbeheerders ELaadNL en projectbureau OverMorgen. Met deze proeftuin realiseren we 46 laadpleinen in 19 gemeenten. Kennisdeling is een belangrijke pijler.