In de logistieke sector is elektrisch rijden in opkomst, maar hoe snel zal de transitie gaan? Daarover heeft kennis- en innovatiecentrum ElaadNL een prognose opgesteld. Deze voorspelling laat onder meer zien hoeveel behoefte er is aan publieke laadinfrastructuur voor elektrische bestelvoertuigen. Dit helpt gemeenten om gerichte keuzes te maken in hun beleid voor logistieke laadinfra.
De prognose bestaat uit drie scenario’s: laag, midden en hoog. Alle scenario’s laten zien dat er vanaf 2024 snel meer elektrische bestelvoertuigen bijkomen. In het middenscenario zal in 2025 het aantal stijgen tot meer dan 60.000, in 2030 tot meer dan 260.000. De bestelvoertuigen zullen deels gebruikmaken van private laadpunten, maar voor een deel wordt na werktijd in de woonwijk geladen.
Hoe die cijfers eruitzien en wat dit betekent voor de noodzakelijke uitbreiding van de publieke laadinfra? Lees het rapport ‘Elektrisch op bestelling: de ontwikkeling van elektrische bestelvoertuigen in Nederland t/m 2035’.
De overstap naar elektrisch vervoer binnen de logistiek staat bij veel partijen hoog op de agenda. Het is een van de aandachtspunten binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Ook was het een van de hoofdthema’s bij het Future of Charging symposium afgelopen maart. Lees hoe experts tegen deze ontwikkeling aankijken, inclusief wenken voor een succesvolle transitie.
! Om rekening mee te houden: Het gemiddelde dagelijkse elektriciteitsverbruik van een bestelvoertuig ligt een factor drie hoger dan dat van een gemiddelde personenauto.
(uit het rapport)