Slimme tools helpen logistieke sector bij overstap naar elektrisch vervoer

De overstap naar elektrische vrachtwagens is een grote uitdaging voor de logistieke sector. Factoren als netwerkcongestie en complexe laadplanning maken de transitie niet eenvoudig. Binnen het Green Transport Delta – Electrification (GTD-E) project hebben TNO en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) praktische tools ontwikkeld die ondernemers helpen bij het ontwerpen van efficiënte laadpleinen en het optimaliseren van routeplanning voor elektrische vrachtwagens.  

TU/e en TNO gingen in op de vraag welke combinatie van laadpalen passend is voor een distributiebedrijf met roundtrip routes, waarbij voornamelijk op het depot geladen wordt.  

Dit resulteerde in twee complementaire tools die een oplossing bieden voor:  

  • Optimaliseren van laadinfrastructuur: Op basis van ritprofielen kun je bepalen welke laadpalen en aansluitcapaciteit kosteneffectief en duurzaam zijn. 
  • Route- en laadplanning: Slimme algoritmen houden rekening met dagelijkse veranderingen, zoals verkeersvertragingen, laadvermogen en stroomprijzen. Dit kan flinke besparingen opleveren. 

Deze tools kunnen bedrijven helpen bij het maken van strategische keuzes voor elektrische vlootvernieuwing en de bijbehorende laadinfrastructuur 

Efficiëntere laadpleinen met ritprofielen 

TU Eindhoven richtte zich op het optimaliseren van de benodigde laadinfrastructuur. Juan Pablo Bertucci van TU Eindhoven legt uit: “Met behulp van daadwerkelijke operationele gegevens vinden we de optimale hardware- en oplaadschema’s die het piekverbruik en de oplaad- en infrastructuurkosten minimaliseren en zo veel mogelijk de bestaande schema’s respecteren. Vervolgens simuleren we de werking met behulp van een agentgebaseerd model om de prestaties onder onzekere omstandigheden te evalueren.”

Dit heeft geleid tot verrassende inzichten: ondernemers hoeven niet voor ieder voertuig de zwaarst mogelijke laadpaal te installeren. In een praktijkvoorbeeld zorgde dit voor een kostenreductie van ongeveer 5%.  

Routeplanning en laadbeheer hand in hand 

Ook TNO kwam tot een mogelijke kostenverlaging. De tool die TNO heeft ontwikkeld is meer gericht op de dagelijkse planning, waarbij een dagplanning door verschillende factoren beïnvloed wordt. “Er zijn altijd last-minute wijzigingen nodig in een dagplanning. Denk aan vertragingen door files of een hoger stroomverbruik door rijgedrag,” zegt Alenka Beckers van TNO. “De tool past de planning flexibel aan, optimaliseert laadtijden en houdt actuele stroomprijzen in het oog.”

In een praktijkvoorbeeld met ritprofielen van een bedrijf met 100 distributiewagens blijken de elektriciteitskosten met ruim €130 euro per (werk)dag teruggebracht te kunnen worden. “Op jaarbasis betekent dat een besparing van meer dan €30.000. Dat is een flinke impact op de marges van bedrijven,” benadrukt Beckers.  

Een toekomst met slimme energy hubs 

De ontwikkelde tools laten zien hoe technologie ondernemers kan ondersteunen bij de elektrificatie van hun wagenpark. Toch blijft de logistieke sector zoeken naar meer geïntegreerde oplossingen.”Ondernemers willen zich richten op transport, niet op laadinfrastructuur, merkt Beckers op. Daarom groeit de behoefte aan lokale energy hubs en slimme samenwerkingsverbanden op bedrijventerreinen. 

Meer weten? 

Met de juiste technologie maken we de overstap naar elektrisch vervoer haalbaar én betaalbaar. Benieuwd hoe deze tools uw bedrijf kunnen ondersteunen? Neem contact op met TNO of TU/e en laat een advies op maat genereren via etruckplanner.online.

Beschikbare tools 

Om ondernemers op weg te helpen met de overstap naar elektrisch zijn inmiddels al diverse hulpmiddelen beschikbaar. Een overzicht:  

  • Kostenmodel Laadplein: De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) biedt een kostenmodel voor het ontwerpen van een laadplein op eigen terrein. Bekijk het model hier. 
  • TCO-Vracht: Via Topsector Logistiek kunnen ondernemers de Total Cost of Ownership (TCO) van batterij-elektrische trucks berekenen. Bekijk de TCO-tool hier. 
  • Rekentool voor laadvraag: ElaadNL heeft een tool ontwikkeld voor het berekenen van de laadvraag van elektrische trucks. Probeer de rekentool hier. 
  • Laadscan Logistiek (2025): Begin 2025 lanceren NAL, ElaadNL en NKL de Laadscan Logistiek. Deze tool geeft inzicht in de laadvraag, aansluitcapaciteit en mogelijke maatregelen bij netcongestie. 
  • De nieuwe tool van TNO en TU/e: Deze tool analyseert de huidige logistieke operatie en vertaalt die in specifieke eisen voor elektrische trucks en laadinfrastructuur.  etruckplanner.online.
Lees ook

Nieuwe tool helpt logistieke ondernemers bij overstap naar elektrisch wagenpark.