Tips om beleid op te stellen van gemeente Bronckhorst

In plattelandsgemeente Bronckhorst zijn op dit moment ongeveer 140 laadpunten, maar in de komende vijf tot tien jaar moet dat aantal groeien naar zo’n 3500 tot 4000. Een flinke opgave dus. Hoe de gemeente hier visie en beleid voor opstelt, vertelt beleidsmedewerker Coen Beijer. Hij was te gast bij de NKL Kennisshow op 16 maart.

Bronckhorst behoort tot een groep van tien pilotgemeenten uit Gelderland en Overijssel die samen zijn opgetrokken om visie en beleid te ontwikkelen. Dit deden zij samen met laadconsulenten, netbeheerders en NKL.
Mooi aan dit project is dat ook andere gemeenten er profijt van kunnen hebben: er zijn formats uit voortgekomen waarmee elke gemeente eenvoudig zelf een startnotitie, laadvisie en plaatsingsbeleid kan opstellen.
“Ik denk dat ook andere gemeenten in Nederland hier waardevolle documenten aan hebben”, vertelt Coen in de Kennisshow. “Alle keuzes die je hebt als gemeente staan erin. En wat niet relevant is voor jou, dat sloop je er gewoon weer uit.”

Ook in landelijke gemeenten toenemende behoefte aan laadpalen
Veel inwoners van Bronckhorst hebben een eigen oprit. Wie een elektrische auto aanschaft, kan daarom vaak een laadpunt op eigen terrein plaatsen. Toch is ook hier steeds meer behoefte aan laadpalen in de openbare ruimte. Voor bewoners, maar ook voor bezoekers. “In onze laadvisie moeten we duidelijk maken hoe we op strategische plekken laadpalen willen plaatsen”, zegt Coen. Hij noemt als voorbeeld toeristische plekken, die vooral met goed weer en in bepaalde periodes veel bezoekers trekken. In een laadvisie kun je vastleggen of en hoe je EV-rijders op deze plekken wilt faciliteren.

Beleid aanpassen aan gebruikersgroepen

Het ontwikkelen van de beleidsdocumenten, in samenspraak met andere gemeenten, heeft gemeente Bronckhorst geholpen om bewust stil te staan bij de keuzes die er te maken zijn. Coen noemt als belangrijkste overwegingen de rollen die je als gemeente kunt aannemen, en de gebruikers die je bedient. Richt je je bij de uitrol van laadinfrastructuur vooral op bewoners, of ook op bezoekers, bedrijven en doelgroepenvervoer. “Wij gaan er in Bronckhorst voor kiezen om die rollen per gebruikersgroep aan te passen.”

Formats voor beleidsdocumenten

Het is de bedoeling dat alle gemeenten in Nederland halverwege 2021 een laadvisie en plaatsingsbeleid hebben opgesteld. Dat is afgesproken in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Laadconsulent Richard de Kam legt uit dat de formats zowel te gebruiken zijn door gemeenten die nog maar net aan het begin staan van de uitrol, als door gemeenten die al wat verder zijn. Beginnende gemeenten kunnen ze gebruiken als invuloefening, waarbij je ook inzicht krijgt in de voors en tegens van bepaalde afwegingen. “Als je dat hebt gedaan, en je hebt eruit gehaald wat niet voor jou van toepassing is, heb je een heel mooi stuk staan.”
Gemeenten die al verder zijn, kunnen de documenten gebruiken als checklist om verder op voort te bouwen.

Meer informatie over de startdocumenten en downloads

Coen Beijer vertelt in deze video over de uitrol van laadinfra in gemeente Bronckhorst: