Uit de praktijk – Van Kuijk Groep
"De praktijk laat zien dat het kan; het loopt fantastisch"
Van Kuijk Groep heeft op het moment drie elektrische vrachtwagens en zou het liefst morgen alle honderd voertuigen elektrificeren. Helaas is de netaansluiting ontoereikend. De opties voor het bedrijf zijn hierdoor beperkt, maar kleine stappen blijven mogelijk. In het rapport ‘Welke mitigerende maatregelen kunnen logistieke bedrijven nemen?’ staan hun situatie en de mogelijkheden verder beschreven, net als voor vijf andere bedrijven. Lees hieronder meer over de opties voor Van Kuijk Groep.
Van Kuijk Groep is gevestigd in het buitengebied van Noord-Brabant. Het bedrijf kent vier hoofdtakken: mesttransport & -verwerking, divers transport, agrarisch loonwerk en grondverzet en civiele werken. Op dit moment heeft het bedrijf een kleinverbruik-aansluiting met een vermogen van 55 kW. Uitbreiding van de netaansluiting is lastig en kostbaar omdat het relevante onderstation op meer dan 20 kilometer afstand ligt.
Wat speelt er precies?
In totaal heeft Van Kuijk Groep nu 100 vrachtwagens. Door uitbreiding gaan dit er in de toekomst 130 zijn. De huidige dieselvrachtwagens van Van Kuijk Groep worden breed ingezet. Dagelijkse ritafstanden variëren van 200 tot wel 900 kilometer. Gemiddeld rijden ze 125.000 km per jaar. De eerste generatie elektrische vrachtwagens rijden maximaal 400 tot 500 kilometer per dag. Het kan zijn dat zij onderweg of bij een klant moeten snelladen. Door het gebrek aan laadvoorzieningen op eigen terrein kan het bedrijf de huidige drie elektrische voertuigen alleen inzetten bij een selecte groep opdrachtgevers.
➽ Mogelijke oplossing: Eigen energie-opwek en energieopslag
De fysieke netaansluiting kan op korte en middellange termijn niet worden uitgebreid en dit bemoeilijkt de elektrificatieplannen. Een mogelijke oplossing is lokale energieopwekking uit zon en wind, in combinatie met een zeer grote batterij (van 12 MWh) en een aggregaat. De investering hiervoor is enorm. Om aan de laadvraag te voldoen, is jaarlijks ook nog zo’n 20 tot 80 duizend liter diesel nodig voor het aggregaat. Hiervoor geldt wel dat er geen verdere kosten aan elektriciteit meer zijn omdat de opwek volledig op eigen terrein plaatsvindt.
De belangrijkste kenmerken van deze oplossing zijn:
- Kosten: De kosten zijn significant. De batterijcontainer met 2 MW (12 MWh) vermogen kost in aanschaf al meer dan drie miljoen euro, en ook de investeringskosten van zon en wind gaan over een miljoen euro. Uitgedrukt in jaarlijkse kosten komt het uit op zo’n miljoen per jaar, inclusief afschrijving.
- Organisatie: Voor de installatie is veel afstemming nodig. Daarnaast zijn er vergunningen nodig voor de opwek, en die kunnen een lange doorlooptijd hebben. In de gebruiksfase is de organisatie beperkt.
- Ingroeipad: Het uitbreiden van de eigen opwek en het plaatsen van een batterij kost tijd. De oplossing is niet op de korte termijn gereed.
- Risico: De kosten van de oplossing zijn significant. Ook kan de batterij (vanwege de kleine aansluiting) niet worden gebruikt voor teruglevering op de elektriciteitsmarkt. Hierdoor is het de vraag of Van Kuijk Groep kan concurreren met bedrijven die wel een aansluiting hebben.
Pieter Theeuwes van Van Kuijk Groep reageert:
“Het rapport was voor ons niet heel verrassend, want we hebben al ondervonden dat het moeilijk is om stroom te krijgen. De netaansluiting is voor ons lastig omdat we in een gebied met overvolle netbelasting zitten. We wisten al dat dit moeilijk is; nu weten we dat uitbreiding onmogelijk is. Wat voor ons wel verrassend was, is dat dit niet alleen speelt in buitengebieden, maar ook op industrieterreinen. Dat hadden we niet verwacht.
De oplossing om met een accu te werken, is voor ons op dit moment niet interessant. Ons dak met zonnepanelen is al in gebruik voor de garage die eronder ligt. We zouden een enorm grote accu nodig hebben en dat is een flinke investering. Het is zeker interessant en waarschijnlijk ook haalbaar, maar onze klanten gaan er niet extra voor betalen. Al met al kunnen we dus niet zoveel met de geboden oplossing.
Om CO2 te verminderen willen we ons de komende jaren richten op ander brandstofverbruik met zuiniger wagens. We kunnen ook weer een RVO-subsidie krijgen voor nog een elektrische wagen. Vanwege het laden op locatie moeten we dit samen doen met een opdrachtgever en het is de vraag of die wil meewerken. Elektrisch vervoer leeft enorm bij onze opdrachtgevers. Tot je met het kostenplaatje komt en werkgarantie wil, dan moeten ze er vaak nog even over nadenken. Met de drie elektrische voertuigen die we nu hebben, wilden we onderzoeken of het kan qua business case. Ook wilden we kijken of elektrisch vervoer bij ons past. De praktijk laat zien dat het kan; het loopt fantastisch. Het vraagt wel wat organisatie en planning met de ritten van de auto’s, maar dat is goed te doen.
Het liefst zouden we volgend jaar alle auto’s elektrisch hebben, maar helaas is het energieprobleem de komende tien jaar nog niet opgelost. De actieradius wordt de komende jaren waarschijnlijk wel groter. Nu is onderweg laden te duur voor ons agrarisch vervoer. Op eigen terrein heb je meer grip op de kosten. Wellicht biedt waterstof ook een kans in de toekomst. We hebben ervaren dat elektrisch rijden perfect werkt, maar betaalbare laadvoorzieningen zijn nog ver te zoeken. We moeten dit samen integraal oppakken om het te laten slagen.”
Meer voorbeelden?
Voor zes bedrijven is onderzocht welke mitigerende maatregelen bijdragen aan de gewenste situatie. Het onderzoeksrapport brengt de diverse oplossingen in kaart en laat zien hoe je ondanks netcongestie in veel gevallen nog wel kunt elektrificeren. Wil je als bedrijf overstappen op elektrisch vervoer, maar weet je niet of de netaansluiting toereikend gaat zijn? Lees dan welke mitigerende maatregelen je het beste kunt nemen: