De elektrificatie van logistiek betekent een grote verandering voor ondernemers, zowel voor zelfstandige of kleine ondernemers met een bestelbus als grote ondernemingen met een wagenpark van bestelbussen en vrachtwagens. Zij moeten hun bedrijfsvoering aanpassen en investeren in elektrisch rijden en laden.
De beschikbaarheid van laadinfrastructuur is een belangrijke factor in succesvolle elektrificatie, en daarmee van belang voor de aantrekkelijkheid van jouw gemeente als vestigingsplaats voor ondernemers en woonplaats van werknemers.
Met de NAL-regio’s is afgesproken dat elke gemeente een laadvisie opstelt en een regierol neemt in de tijdige uitrol van voldoende en passende laadmogelijkheden. Dat betekent dat je in ieder geval in beeld brengt hoe groot de opgave is om logistiek te verduurzamen en wat daarin jouw taak is als gemeente.
Logistiek in integrale laadvisie
In de laadvisie kijk je integraal naar de laadbehoefte van verschillende doelgroepen. Iedere gemeente krijgt in de komende jaren te maken met elektrische bestelbussen en vrachtwagens. Logistiek is hierin een belangrijke doelgroep, die deels gebruikmaakt van dezelfde laadinfrastructuur als personenvervoer, maar deels ook eigen laadpunten nodig heeft. Maak in je laadvisie met strategische keuzes duidelijk op welke manier je laadinfrastructuur voor logistiek meeneemt in jouw gemeente.
Als lokale overheid kun je je regierol op verschillende manieren invullen, door een mix van regulerende, faciliterende en stimulerende of realiserende activiteiten.
Ook als jouw gemeente besluit om geen actieve rol te nemen in het laadnetwerk voor logistiek, is het belangrijk om dit vast te leggen in je beleid (inclusief onderbouwing). Het is ook goed om na te denken over regulering van sommige aspecten om groei vanuit de markt in goede banen te leiden.
De uitgangspunten in de Handreiking Visie en Beleid geven meer informatie over de verschillende activiteiten om de regierol in te vullen.
In Hoe ontwikkel je een integrale laadvisie staat beschreven hoe je de laadvisie opstelt voor de verschillende doelgroepen.
Redenen om in actie te komen
Elektrisch rijden zorgt ervoor dat de werelden van mobiliteit en elektriciteit met elkaar worden verbonden. Dit betekent een nieuwe kijk en nieuwe uitdaging voor inwoners, ondernemers en de gemeentelijke organisatie. In deze transitie kun je als gemeente (letterlijk) ruimte scheppen voor private ondernemers en burgers om over te stappen naar nieuwe manieren van laden.
De elektrificatie van logistiek zorgt voor een aantal nieuwe vraagstukken bij ondernemers, maar ook bij de gemeente als beheerder van de openbare ruimte waar soms geladen zal moeten worden.
Voor bestelbussen geldt dat die voor een deel zijn aangewezen op openbare laadpalen. Hierdoor wordt de opgave groter. Het is dan ook goed om na te gaan of het plaatsingsbeleid hierop is voorbereid, en of je in de prognoses en bijplaatsingscriteria de laadbehoefte van bestelbussen hebt meegenomen.
Zware vrachtwagens hebben behoefte aan publiek toegankelijke heavy-duty laadpleinen, die in jouw gemeente terecht kunnen komen. Bepaal in regioverband of jouw gemeente hier een rol in moet spelen.
Bestel- en vrachtvoertuigen zullen voor een deel laden op het eigen terrein van ondernemers. Dit is een nieuw kennisgebied voor de meeste ondernemers, waarbij onderwerpen als netcongestie en energiemanagement veel vragen oproepen. Soms leidt dit er ook toe dat ondernemers niet zomaar aan de slag kunnen met de plaatsing van laadpunten. Als gemeente kun je met voorlichting en advies ondernemers op weg helpen, met het oog op een gezond ondernemersklimaat.
Omdat elektrische logistiek ook afhankelijk is van het overvolle elektriciteitsnet, moet je als gemeente de energiebehoefte in provinciaal/regionaal verband aankaarten zodat deze wordt meegenomen in de uitbreidingplannen voor het stroomnet en duurzame energieproductie. Bijvoorbeeld in de processen van de Regionale Energiestrategieën (RES) en de provinciale Meerjarenprogramma’s Infrastructuur voor Energie en Klimaat (pMIEK). Tegelijkertijd kun je lokale ondernemers met elkaar in contact brengen om te zoeken naar gezamenlijke oplossingen, zoals het delen van vermogen of laadpunten om binnen de huidige grenzen de laadbehoefte in te vullen.