De aanvraag van de netaansluiting is de verantwoordelijkheid van de marktpartij. Als gemeente kun je wel toetsen of de vermogensvraag impact heeft op andere ontwikkelplannen in de omgeving. Bij het zelf uitgeven van de locatie, kun je er als gemeente zelfs voor kiezen om de netaansluiting proactief aan te vragen.
In bijna het hele land zorgt netcongestie voor vertraging bij de realisatie van grote aansluitingen. Voor logistieke laadlocaties zijn altijd grote aansluitingen nodig. Zo schrijft de LoLa-locatievisie voor zware logistiek een minimale netaansluiting van 5 MVA voor om zeven laadpunten te kunnen bedienen.
Voor bestelvoertuigen wil je op meerdere laadpunten laadvermogens van 100 – 350 kW kunnen aanbieden. De netaansluiting moet hiervoor voldoende zijn en de doorlooptijd kan oplopen. Ook kan de realisatie van dit soort vermogens impact hebben op andere nieuwe of verzwaarde aansluitingen in de omgeving.
Mogelijk heeft de marktpartij een plan voor gebruik van een bestaande aansluiting, bijvoorbeeld wanneer de laadlocatie gepland is op private grond met een bestaande aansluiting. Dit kan de druk op het energienetwerk en de wachtlijst voor nieuwe aansluitingen verminderen.
Wat stem je af met collega’s?
Heb je collega’s die bezig zijn met energiesysteem/energietransitie? Check op welke manier met de netbeheerder al logistieke laadlocaties zijn ‘geprogrammeerd’ (zie Handreiking Integraal Programmeren voor meer informatie).
Bespreek ook of het realiseren van het vermogen impact heeft op andere ontwikkelingen in de omgeving, bijvoorbeeld woning- of utiliteitsbouw. Neem dit mee in je oordeel of en hoe je de grond beschikbaar stelt.