Wat is de laadbehoefte op bedrijventerreinen?

Ondernemers laden bij voorkeur op eigen terrein. Hoe groot de laadbehoefte is, verschilt per terrein. Het is vooral afhankelijk van het aantal en het soort bedrijven dat er is gevestigd.

Om te onderzoeken wat de laadvraag is in jouw gemeente, inventariseer je hoeveel bedrijventerreinen er zijn en wat de laadopgave per bedrijventerrein is. Hierbij kun je onderscheid maken tussen laadbehoefte op privaat en publiek terrein. Deze inventarisatie kun je maken aan de hand van de Storymap laadprognoses voor bedrijventerreinen en bijbehorend dashboard (ontwikkeld door NAL-werkgroep Logistiek, ElaadNL en de NAL Vliegende Brigade).

De kaarten in de storymap geven per bedrijventerrein:

  • Aantal bestel- en vrachtvoertuigen.
  • Aantal verwachte elektrische bestel- en vrachtvoertuigen (in 2025, 2030 en 2035).
  • Verwachte vermogensvraag (in 2025, 2030 en 2035).

Het bijbehorende dashboard geeft de mogelijkheid om per NAL-regio, RES-regio, provincie of gemeente te filteren en overzichtelijk te maken wat de laadbehoefte wordt op de bedrijventerreinen in dat gebied in een bepaald jaar.

Figuur: Voorbeeld van dashboard laadprognoses voor bedrijventerreinen (gemeente Deventer).

Vervolgens is het goed om als gemeente te controleren of de prognoses per bedrijventerrein kloppen. Dit kan onderdeel zijn van een bedrijventerreinenaanpak, zie daarvoor het onderdeel Wat kun je als gemeente doen.

Hoeveel is een megawatt?
Ter vergelijking: één Megawatt (MW) vermogen voorziet gemiddeld 500 woningen tegelijkertijd van elektriciteit, door het toegenomen energieverbruik van woning, wordt in nieuwbouw-ontwikkelingen uitgegaan van 250 woningen.

- Klik voor een vergroting -

Ondernemers geven de voorkeur aan laden op eigen, privaat terrein. Dit is financieel het meest voordelig, biedt laadzekerheid en geeft maximaal grip op het gebruik van laadpalen. Ook kunnen zij voertuigen opladen met eigen opgewekte energie. Als lokale overheid heb je hierbij een rol om ondernemers te ondersteunen, onder meer vanwege het in stand houden en/of verbeteren van het vestigingsklimaat op bedrijventerreinen.

Hoe groot de opgave voor een ondernemer is, hangt samen met de omvang van de vloot en de beschikbaarheid van ruimte en vermogen.

Door ruimtegebrek, netcongestie of veranderende logistiek (bv. de opkomst van logistieke hubs), wordt een rol verwacht voor logistieke laadpleinen voor bestelbussen en vrachtwagens.

In het interactieve dashboard van ELaadNL zijn de depotlaadpunten en laadpunten op logistieke laadpleinen meegenomen voor bestelbussen en vrachtwagens. Selecteer hier bij modaliteit bestelauto’s of trucks en zoom in op jouw gemeente.

NB 1: dit dashboard gaat uit van buurt-indeling, wat niet exact hetzelfde is als de bedrijventerreinen. Deze vergelijking moet je zelf dus nog doen.

NB 2: behalve op bedrijventerreinen, laden bestelbussen ook in woonwijken in de bebouwde kom en hebben bestelbussen en trucks mogelijkheden nodig om onderweg te laden.

Onderzoek in een aantal grotere gemeenten wijst uit dat 70 tot ruim 90% van de ondernemers met een voertuig over een of twee voertuigen beschikt.1 Dit geldt dus ook voor een deel van de ondernemers op bedrijventerreinen. Anderzijds zijn de grote vloten ook gevestigd met depots op bedrijventerreinen. Zij staan voor een grotere uitdaging maar hebben hier wellicht ook meer slagkracht voor.

¹ Onder andere Utrecht, Amsterdam, Tilburg en Eindhoven kwamen tot deze bevinding over ondernemers binnen hun gemeente, bij communicatie over de aankomende zero-emissiezones.

Voor de ondernemers met een enkel voertuig of een aantal bestelvoertuigen zijn meerdere reguliere (AC) laadpunten of een enkele DC-snellader tot 50 kW nog aan te sluiten op een 3x80A aansluiting.

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat driekwart van de ondernemers met een grotere vloot (>5 voertuigen) momenteel een kleinverbruik-aansluiting heeft (van 3x80A of minder). Zij hebben hier niet voldoende aan en staan dus voor de uitdaging om meer vermogen beschikbaar te krijgen.

Naar verwachting heeft ongeveer 30% van de bedrijven met een logistieke vloot in de elektrificatie tot 2030 te weinig vermogen op de huidige aansluiting. Voor de bedrijven met een grote vloot heeft zelfs 88% niet genoeg vermogen op de huidige aansluiting.

Het goede nieuws is dat 41% van de ondernemers met een kleine vloot voldoende ruimte lijkt te hebben op de huidige aansluiting.

Tip: als gemeente kun je deze data en analyses in meer detail opvragen voor jouw gemeente bij CBS via deze link.