Wat zijn de financiële gevolgen van een vast laadpunt voor elektrische deelauto’s?  

Het aantal deelauto’s in Nederland neemt gestaag toe. Steeds meer gemeenten faciliteren of stimuleren deelauto’s  en willen dat deze zo veel mogelijk elektrisch zijn. Deze moeten meestal  in de openbare ruimte parkeren en laden. En dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Met name als het gaat om station-based deelauto’s. Deze parkeren en laden – in tegenstelling tot zone-floating en free-floating deelauto’s – namelijk op één vaste plek. Het laadpunt op deze vaste plek kan dan niet gebruikt worden door andere ’elektrische auto’s en heeft daarmee een lager verbruik. Wat zijn dan de gevolgen voor de business case van publieke laadpalen in jouw gemeente?

Om meer inzicht te krijgen in de uitdagingen en de financiële gevolgen van gereserveerde laadpunten voor station-based deelauto’s, heeft NKL samen met verschillende stakeholders een praktische business case tool ontwikkeld om verschillende scenario’s door te rekenen. Zo krijgen gemeenten en aanbieders van publieke laadpalen objectief inzicht in de financiële impact op het reserveren van laadpunten. Op basis hiervan kun je binnen jouw gemeente weloverwogen beslissingen nemen en verdere afspraken maken.

Impact op publieke laadpalen

De exploitatie van publieke laadpalen en het aanbieden van elektrische deelauto’s ligt vaak bij verschillende marktpartijen. Gemeenten kiezen er vaak voor om elektrische deelauto’s gebruik te laten maken van de publieke laadpalen van de aanbieder waarmee ze een contract hebben. Maar als één of beide laadpunten van een publieke laadpaal exclusief gereserveerd wordt voor het opladen van een elektrische deelauto, heeft dit financiële consequenties. Het laadpunt is niet beschikbaar voor het opladen van andere elektrische auto’s op het moment dat de deelauto weg is en de deelauto houdt de laadpaal bezet als de deelauto al volgeladen is. De winstgevendheid van een individueel laadpunt neemt met 41% af wanneer één laadpunt wordt gereserveerd voor deelauto’s, en met 82% bij twee gereserveerde laadpunten. Dit maakt aanbieders van laadpalen terughoudend om publieke laadpunten te reserveren voor deelauto’s. Omdat er echter altijd een aanbod is van een netwerk van publieke laadpalen, ligt het voor de hand om te kijken naar de impact op het geheel. Doen we dat en kijken we naar een netwerk van 1.000 publieke laadpunten waarbij 20% van de laadpunten is gereserveerd voor deelauto’s, dan daalt het cumulatieve resultaat slechts met 16%. Hierdoor blijft de business case voor laadpalen over een periode van 10 jaar positief, zelfs met gereserveerde laadpunten.

Business case tool

Er is geen uniforme business case voor het laden van elektrische deelauto’s bij publieke laadpalen. Deze is afhankelijk van verschillende variabelen en beleidskeuzes. We hebben een gemiddelde business case doorgerekend en verder uitgewerkt. Hieruit blijkt dat het mogelijk is om over een periode van 10 jaar een positief rendement te halen. Bij deze business case zijn we bij een aantal variabelen uitgegaan van gemiddelde of realistische getallen. Bij de beleidskeuzes hebben we gekozen voor datgeen wat het meest gebruikelijk of meest toegepast wordt door gemeenten en aanbieders.

Onze praktische business case tool staat standaard ingesteld op deze gemiddelde business case. Je kunt deze eenvoudig aanpassen naar de huidige of gewenste situatie in jouw gemeente.

Met de tool kun je de financiële impact van vier scenario’s berekenen:

  • Een laadpaal zonder gereserveerd laadpunt
  • Eén laadpaal met één gereserveerd laadpunt
  • Eén laadpaal met twee gereserveerde laadpunten
  • 20% van een netwerk gereserveerd voor deelauto’s

Belangrijke variabelen zijn o.a.: laadtarieven, ritafstanden en energieverbruik. Specifieke beleidskeuzes zoals concessieafdrachten en gemeentelijke bijdragen hebben ook invloed en kunnen worden meegenomen.

Aan de slag

Wil jij weten wat de financiële haalbaarheid is van vaste laadpalen voor station-based deelauto’s? Download onze praktische tool naar je computer en vul deze in om de verschillende scenario’s te berekenen.

De BuCA tool is ontwikkeld door NKL in samenwerking met CPO”s, gemeenten en Rijksoverheid

Meer weten?