"We kijken vooral naar wat wél kan"
Transportbedrijf Van Boxtel Groep is al langer bezig met verduurzaming en heeft een zwaardere netaansluiting kunnen realiseren. Het is nu nog wachten op de extra stroom. Om in beweging te blijven, richten ze alvast een energiemanagementsysteem in om de elektriciteit straks op de juiste manier in te zetten. In het rapport ‘Welke mitigerende maatregelen kunnen logistieke bedrijven nemen?’ staan hun situatie en de mogelijkheden verder beschreven, net als voor vijf andere bedrijven. Lees hieronder meer over de opties voor Van Boxtel Groep.
Van Boxtel Groep is gevestigd in het buitengebied van Noord-Brabant. Het bedrijf is gespecialiseerd in bouwmaterialen en met het oog op emissieloos bouwen zal de vraag naar zero-emissietransport toenemen. Om hierop voor te bereiden is Van Boxtel Groep bezig met het elektrificeren van vrachtwagens. De locatie heeft een kleine netaansluiting, maar een verzwaring naar 1,8 MVA (circa 1,5MW) is toegezegd door de netbeheerder. Het is nog niet bekend wanneer ze het maximale vermogen kunnen gebruiken.
Het bedrijf heeft 20 zware voertuigen die (grote) bouwmaterialen vervoeren en 10 bestelauto’s die grote ladingen assisteren. Daarnaast zijn er 15 graafmachines van verschillende omvang die vooral worden ingezet op bouwterreinen. Van Boxtel Groep voert vooral bouw-gerelateerde ritten uit en de ritafstanden zijn vaak beperkt. Wel zijn de ladingen zwaar en zijn verschillende wagens uitgerust met een kraan.
Wat speelt er precies?
Van Boxtel Groep gaat in eerste instantie uit van een-op-een vervanging van dieselvoertuigen op elektrische varianten bij het einde van de levensduur. In de praktijk kan het ingroeipad afwijken vanwege inzet in zero-emissiezones en financiering (subsidie).
Van Boxtel Groep krijgt een grotere netaansluiting en afhankelijk van de lokale netsituatie kunnen zij hiermee in de nacht laden met tijdsblokgebonden transportvermogen. Vanaf 2026 levert dit voldoende vermogen om de elektrificatieplannen uit te voeren. Mogelijk is er na 2030 ruimte voor verdere elektrificatie.
➽ Oplossing: Tijdsblokgebonden transportvermogen
Van Boxtel Groep heeft op het moment voldoende netcapaciteit voor één elektrische vrachtwagen. Met het plaatsen van een batterij of een aggregaat is een tweede vrachtwagen mogelijk. Het tijdsblokgebonden transportvermogen is een mogelijke oplossing om vrachtwagens de laden. Naar verwachting is dit beschikbaar vanaf 2025. Voor deze oplossing is nadere afstemming nodig met de netbeheerder. De belangrijkste kenmerken van de oplossing zijn:
- Kosten: De netbeheerder zal kosten in rekening brengen voor gebruik van een grotere aansluiting. De variabele kosten worden gebaseerd op het aantal tijdsblokken waarvan gebruik wordt gemaakt. Hierdoor vallen de kosten van een tijdsblokgebonden transportvermogen lager uit dan bij een volledige verzwaring.
- Organisatie: Het tijdsblokgebonden transportvermogen moet worden afgestemd met de netbeheerder. Het hangt af van de beschikbaarheid op het lokale energienet.
- Ingroeipad: Het duurt enige tijd voordat de uitbreiding van de fysieke aansluiting gereed is. Hierdoor bestaat de kans dat de eerst geleverde vrachtwagens in het begin afhankelijk zijn van de bestaande netaansluiting. Het kan dan noodzakelijk zijn om terug te vallen op een aggregaat of een batterij met lokale opwek. Na 2030 is er voldoende capaciteit om nog circa 20 voertuigen te elektrificeren op de aangevraagde verzwaring.
- Risico: Tijdsblokgebonden transportvermogen moet nog worden afgestemd met de netbeheerder. Ook zijn er risico’s in de timing waarmee de uitbreiding gereed is en de eerste vrachtwagens worden geleverd.
Hein van Boxtel van Van Boxtel Groep reageert:
“De uitkomsten in het rapport zijn voor ons niet per se verrassend. We zijn al langer bezig met een traject van verduurzaming en hadden al wat voorwerk gedaan. Het is vooral een bevestiging dat we op de goede weg zijn. Wat ons wel opviel, is dat het gebruik van een aggregaat vooralsnog een deel van de oplossing is. In het licht van duurzaamheid wil je daar het liefst van wegblijven.
De komende tijd gaan we verder op de ingeslagen weg. We hebben een zwaardere netaansluiting kunnen realiseren, maar daar komt op dit moment nog geen stroom doorheen. We zijn alvast bezig met het inrichten van een energiemanagementsysteem om de elektriciteit die we straks hebben op de juiste manier in te zetten. Tegelijkertijd lopen er natuurlijk trajecten om onze voertuigen en machines te elektrificeren. Dit gaat niet makkelijk. Zowel de economische als technische haalbaarheid zijn nog een uitdaging. Hierdoor gaat het niet zo hard als we zouden willen.
We kijken daarom vooral naar wat wél kan, zoals bestaande processen verbeteren door de samenwerking in de keten nadrukkelijker op te zoeken. Heel concreet door bijvoorbeeld niet met een lege wagen terug te rijden. Meer efficiëntie is ook goed voor de personeelstekorten in onze branche. Het betekent dat we anders moeten gaan werken, en dat moeten we echt samen doen.
We zijn op dit moment een grootverbruiker in diesel en ik ben ervan overtuigd dat diesel uiteindelijk niet blijft. We zijn aan het onderzoeken wat we kunnen doen en elektriciteit lijkt vooralsnog het beste alternatief. We willen in beweging blijven. Haperend beleid en beperkte handhaving maken het makkelijk om af te wachten. Het is de truc om het te betalen leergeld te laten renderen en timing is daarbij essentieel.”
Meer voorbeelden?
Voor zes bedrijven is onderzocht welke mitigerende maatregelen bijdragen aan de gewenste situatie. Het onderzoeksrapport brengt de diverse oplossingen in kaart en laat zien hoe je ondanks netcongestie in veel gevallen nog wel kunt elektrificeren. Wil je als bedrijf overstappen op elektrisch vervoer, maar weet je niet of de netaansluiting toereikend gaat zijn? Lees dan welke mitigerende maatregelen je het beste kunt nemen: